Вчені пояснили, чому краще бути “жайворонком”

“Жайворонки” харчуються правильніше, ніж “сови”

Багато “жайворонків” впевнені, що здоров’я у них міцніше в порівнянні з “совами”. Нове дослідження, проведене вченими з Фінляндії, показало: у них є для цього підстави.

У дослідженні взяли участь майже 2000 осіб. Фахівці порівняли раціон харчування “сов” і “жайворонків”. Дослідники виявили, що люди, які лягають пізно, їли більше солодкого на сніданок. Крім того, вночі вони їли шкідливі продукти частіше, ніж “жайворонки”.

За словами вчених, такий режим харчування здатний збільшити ризик ожиріння і цукрового діабету 2 типу. Фахівці відзначили: зниження рівня самоконтролю протягом дня заважає людям правильно харчуватися вночі.

Згідно з даними іншого дослідження, проведеного в Університеті Лестера, жайворонки” відрізняються від “сов” на генетичному рівні. Фахівці вивчали плодових мушок.

Вчені з Університету Лестера виявили у плодових мушок більше 80 генів, пов’язаних з хронотіпамі. “Не секрет, що у людей рівень активності змінюється протягом дня. Однак не так багато відомо про те, який механізм лежить в основі даного процесу”, – говорить дослідник Еран Таубер. За словами фахівців, біологічний годинник у плодових мушок дуже схожій на людській.

Більшість генів, знайдених вченими, є і у ссавців. Отже, висновки вчених можуть стати в нагоді для вивчення хронотипів людини. Багато виявлених генів виявилися пов’язані з сигнальним шляхом МАРК. Він бере участь в процесі розвитку пухлин у людей. Фахівці сподіваються, що їх відкриття допоможе створити методи індивідуальної діагностики та лікування для “сов” і “жайворонків”.

До речі, вчені з Університету Корі недавно з’ясували: “сови” хворіють частіше, ніж “жайворонки”. За словами дослідників, у “сов” призводить до погіршення якості сну. Крім того, вони частіше ведуть неправильний спосіб життя – курять, їдять вночі і мало рухаються. Ймовірно, все це і підриває їх здоров’я.

У дослідженні вчених з Університету Корі взяли участь 1600 чоловік у віці від 47 до 59 років. З них 95 були “совами”, 480 – “жайворонками”, а інші – ні тими, ні іншими. Учасники розповіли фахівцям щодо білоруського режиму свого сну. Дослідники оцінили стан здоров’я добровольців.

Незалежно від віку, способу життя і кількості сну, рівні ліпідів у крові у “сов” виявилися вище, ніж у “жайворонків”. Чоловіки-“сови” частіше страждали від діабету і саркопенія (зміни скелетної мускулатури, що призводить до втрати м’язової маси і сили) в порівнянні з жайворонками. У жінок-“сов” жирових відкладень в області живота було більше, ніж у жінок-“жайворонків”. Крім того, у жінок-“сов” був підвищений ризик метаболічного синдрому, часто приводить до діабету і серцево-судинних захворювань.

За словами дослідників, режим “Сов” призводить до погіршення якості сну. Крім того, вони частіше ведуть неправильний спосіб життя – курять, їдять вночі і мало рухаються. Ймовірно, все це і підриває їх здоров’я. В цілому “сови” виявилися молодшими “жайворонків”, тому фахівці наполягають на тому, щоб цієї проблеми приділялася якомога більше уваги. Однак в існуванні причинно-наслідкового зв’язку вчені поки не впевнені.

Компиляция и дизайн:   Майстерний Хімік © 2017